HOT Line:: Ohrožuje nás Lisabonská smloua? ANO! Řekněte jí NE!
 Home
 Životopis
 Dokumenty
 Kontakt
 Spolužáci
 Fotky
 Tydlytytamto
 Linky
Proč jsem pro odsun nádraží
Autor: Richard Duřpekt; Datum: 28.září 2004

Nadpis je poněkud zjednodušený, chci říci, že jsem pro rekonstrukci železničního uzlu Brno s nádražím v odsunuté poloze. Vím, že celý železniční uzel je v tragickém stavu, vlaky projíždí Brnem jen velmi pomalu a pouhé pojíždění po Brně zabere mnoho času. S tím snad bude souhlasit každý, kdo ví, že rekonstrukce neznamená pouhé vymalování hlavní budovy a předláždění nástupiště.

Líbí se mi varianta, kterou předkládá město Brno, například z těchto čtyř důvodů:

  1. K novému nádraží budu moci bez problému přijet autem a zaparkovat tam. Rád cestuji vlakem, zejména do Prahy. Cesta totiž netrvá o moc déle než po dálnici a přitom je levnější a pohodlnější. Nechce se mi však ráno v pět jezdit přes celé Brno hromadnou dopravou, když vím, že autem to zvládnu za třetinu času. Kdyby však jen bylo možné u nádraží zaparkovat?
  1. Můj dědeček jezdí často z vesnice nedaleko Znojma do Brna k lékařům. Špatně se však pohybuje a tak ho chceme ušetřit cestování po Brně. Proto potřebuji dojet k nádraží a na 10 minut tam zastavit. Víte někdo, kolik je parkovacích míst u 5. nástupiště? Tak aby se nám to nepletlo, je jich pět. Zastavit tam je tak prakticky nemožné. Je toto snad onen komfort nádraží v centru?
  1. K novému nádraží dojedu přímo, bez přestupu. Ano je to tak. Pokud si někdo myslí, že k současnému nádraží vedou ideálně všechny spoje, tak se mýlí. Například z Nového Lískovce to tak rozhodně není, stejně tak z Kohoutovic. A to jsou jenom městské části, které znám. Mimochodem, bydlí v nich zhruba 30 tisíc lidí. A jak je to možné? K novému nádraží totiž kromě tramvají snadno dojedou i trolejbusy a autobusy.
  1. Nedávno jsem jel vlakem do Kyjova a zpět, tedy po Přerovské spojce na Vlárskou trať. Není to směr, kterým jezdím a proto jsem po dlouhé době poprvé viděl, jak je celá oblast jedním velkým smetištěm. Proto se mi líbí, že současně s novým nádražím se uvolní místo pro dostavbu Brna v nejbližším okolí centra a zvětší se plochy parků v Brně. Zelení aktivisté pozor! Parky! Neměli by jste být náhodou pro?

Tyto výhody podle mě žádná varianta s nádražím v centru nemůže plnit. Napadá mě pouze jediná, a to zahloubit celý železniční uzel pod zem a přivést hlavní nádraží klidně až pod Náměstí Svobody. Takováto varianta mi však přijde stejně reálná, jako postavit v Brně místo všech tramvajových tratí metro. A navíc stále neřeší to, že k nádraží je potřeba dojet nejen tramvají, ale taky autobusy nebo auty.

Možná vás na závěr překvapím, ale na městském projektu se mi také něco nelíbí. Jde o filosofii financování. Město by mělo říct v zásadě toto:

  • chceme nádraží tady, proto milé dráhy, přiveďte sem kvalitní koleje!
  • chceme nádražní budovu včetně kvalitních služeb. Kdo chce tyto služby provozovat? Ty Franto? Dobře, postav nádražní budovu!
  • tady jsou uvolněné pozemky. Kdo na nich chce postavit nové budovy? Ty Honzo? Dobře, pozemky jsou tvoje, ale postav kolem své budovy ulici a chodníky!

Jinými slovy jsem pro větší zapojení soukromého sektoru do celé stavby. A mimochodem soudím, že by České dráhy měly být zprivatizovány...

Fotky
Tak to jsem já!
 


www.opensuse.org

Teď je čas darovat krev